Del 7:7: Varumärkesexperten analyserar – Brynäs och Djurgården två klassiker

Hockeydagbladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag har vi kommit till avslutningen där Brynäs och Djurgården synas.

Brynäs
Varumärke
Brynäs står för tradition och gedigna och återkommande sportsliga framgångar. En klassisk klubb med supportrar över hela landet, inte bara i Gävle. Samtidigt har klubben på senare år visat sig vara nytänkande och har försökt utmana konventioner kring hur de jobbar med bland annat sponsorer, samhällsengagemang (UNICEF) och nya grepp för att locka en tämligen kräsen och bortskämd publik tillbaka till arenan. Tyvärr har just publiken än så länge inte belönat dessa satsningar och den sportsliga traditionen är lite av ett ok att bära just nu när klubben ligger i botten av tabellen. Ett kvalseriehelvete med lyckligt slut skulle faktiskt kunna vara något av en väckarklocka för den sömniga Gävlepubliken och ett stålbad som får denna att förstå klubbens betydelse.

Logo
Klassisk och vacker, precis som dräkterna. Starkt av Brynäs att genom åren hålla fast vid denna enorma tillgång.

Slogan
Stolthet, hunger och gemenskap sedan 1912

Rakt på sak. Sammanfattar antagligen Brynäs kärnvärden, vilket är lite ovanligt för en slogan, men funkar därmed bra. Ordet ”hunger” är det mest spännande i sammanhanget, men det kanske är just detta värde som Brynäs måste övertyga sin publik om och få även supportrarna att visa.

Djurgårdens IF
Varumärke
DIF är även de en traditionsrik förening som tronar på historiska framgångar, men haft en berg och dalbane-liknande färd under senare år. Starkt av klubben att mobilisera intern kraft och locka tillbaka supportrarna till Hovet. Idag är det kanske Sveriges bästa hemmasupportrar med ett närmast fanatiskt engagemang som skapar ett enormt tryck i hallen. DIF har dock en jobbig situation i det faktum att man inte äger och kontrollerar sin egen arena, vilket skapar intäktsbortfall i försäljningen.

Logo
Välkänd och klassisk sköld som signalerar pondus. Men färgerna borde väl kunna bidra till en ännu snyggare dräkt?

Slogan
Stockholms stolthet

Även DIFs slogan är klassisk och etablerad och samtidigt kaxig – antagligen inte många gnagare eller bajare som håller med om devisen. Men samtidigt lever DIF upp till detta inom hockeyn.

Hockeydagbladet tackar Niklas Turner Olovzon och Passion Lab för en väl genomgången analys av SHL-klubbarna.

Del 1 – Introduktion>>>
Del 2 – Växjö och Örebro>>>
Del 3 – Modo och Skellefteå>>>
Del 4 – Linköping och Luleå>>>
Del 5 – HV71 och Leksand>>>
Del 6 – Frölunda och Färjestad>>>

Annonser

3 thoughts on “Del 7:7: Varumärkesexperten analyserar – Brynäs och Djurgården två klassiker

  1. Jönsson Gustav skriver:

    Fruktansvärt dåliga varumärkesanalyser. Vad har ”det faktum att DIF inte äger sin arena” med varumärket att göra? Vad har ”dräkten” med logon att göra? På vilket sätt har yttre omständigheter, såsom ett eventuellt ”kvalseriehelvete”, med Brynäs varumärkeskvalitet att göra?

    Katastrof. Varumärkesexperten kanske borde tänka igenom vad ett varumärke är igen, alternativt fundera på vad hans ogenomtänkta ”analyser” gör för hans eget företags varumärke.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s